Pandemie šetří peněženky firmám i jejich lidem. Jak s tím začít i u vás?

Stále probíhající pandemie koronaviru oprávněně vzbuzuje strach z finanční krize, zvýšených výdajů a dalších dopadů, které nevyznívají pro finanční stabilitu firem moc příznivě. Jsou ale i oblasti, kde nouzový režim firmám naopak pomohl uspořit. Které to jsou?

Jedním z nejcitelnějších důsledků zkušenosti s pandemií je to, jak firmy rychle přijaly dlouho odkládané plány na zavedení práce z domova. Režim spolupráce na dálku spolu nese samozřejmě hodně problémů, ale zároveň i řadu výhod. Mezi ty, které se promítají do firemní ekonomiky, patří úspory spojené s omezením provozu v kancelářích. Ačkoliv se samozřejmě liší podle lokality, nejde o vůbec malé částky...

Analytici agentury Global Workplace Analytics spočítali, že firma na každém zaměstnanci, který pracuje alespoň částečně z domova, ušetří ročně kolem 11 000 dolarů (to je skoro čtvrt milionu korun). Do téhle sumy se započítává nájem pracovní plochy, úspora energií, ale i takové drobnosti jako třeba náklady na dobroty ve firemních kuchyňkách. Měli bychom vlastně asi dodat, že jde o drobnosti zdánlivé, protože o žádné drobné rozhodně nejde.

Milion za kafe

Český Forbes letos v květnu uveřejnil výsledky své ankety, během níž oslovil přední české technologické firmy s otázkou, kolik během karantény ušetřily jenom na kávě. Ukázalo se, že třeba brněnský prodejce letenek Kiwi.com s tisícovkou zaměstnanců na home office jen za duben ušetřil přes 120 tisíc korun. Mall.cz odhadl úspory na 200 tisíc a v Avastu, kde popíjí prémiovou kávu z Doubleshotu, se úspory vyšplhaly skoro k milionu.

Šetřete na všech frontách, třeba čas a nervy u náboru. S Teamiem je nábor přehledný a efektivní. A když s ním navíc naučíte pracovat i manažery, ušetříte si hlavně spoustu času. A domluvíte se bez problému i z home office.

Takovýto vývoj firemních financí vypadá pro účtárnu jistě lákavě. Ozývají se ale už i hlasy, že firma fungující v režimu home office by neměla náklady přesouvat výhradně na zaměstnance a měla by jim výdaje na zařízení domácí kanceláře, vybavení a další náklady spojené s prací z domova kompenzovat. Ve světě se to tak již i děje a hlavně ve velkých technologických firmách jsou příspěvky na home office a jeho zařízení zcela běžné.

„Jsi doma? Pomůžeme ti“

Třeba online obchod Shopify poslal hned po začátku karantény každému zaměstnanci pracujícímu z domova tisíc dolarů na nákup nábytku, vybavení, internetového připojení a čehokoliv, co na své domácí pracovní místo potřeboval. Kalifornská IT firma Workday k příspěvku na vybavení domácí kanceláře zřídila speciální fond, ze kterého zaměstnancům financuje například hlídání dětí, ošetřovatele nemocných či starých členů domácnosti a další nezbytné služby.

Dá se tedy očekávat, že podobné příspěvky budou v blízké budoucnosti naprosto běžnou součástí firemních benefitů. O tom, jestli mezi nimi bude i příspěvek na kávu, se jistě povedou bouřlivé debaty.

7 věcí, na kterých můžete ušetřit i vy:
  1. Osvědčil se u vás home office? Zvažte, zda vám do budoucna nepostačí menší kanceláře s nižším nájmem.
  2. Jsou kolegové, kteří se na HO přesunuli na stálo nebo naprostou většinu času? Jejich vybavení mohou využít nováčci. Nemusíte tak pořizovat ihned nové.
  3. Naučte se fungovat v režimu sdílených pracovních míst, kdy jedno vybavené místo mohou sdílet například dva lidé. Jeden člověk třeba v pondělí a středu, druhý zaměstnanec v úterý a čtvrtek.
  4. Dokud se situace kolem koronaviru neuklidní, vynechejte ve firmě větší, často nákladné teambuildingy. Aby se vám tým na dálku nerozložil, můžete vyzkoušet společné akce v online prostředí, které nic nestojí.
  5. Zvažte investice do nákladných offline školení (jako organizátoři i jako ti, kteří na školení posílají své zaměstnance). Uskutečnění větších akcí je v posledních dnech nejisté a může být rizikové. Levnější variantou v tomto ohledu mohou být online kurzy.
  6. Udělejte revizi kancelářského vybavení. Pokud je vás teď běžně v kanceláři méně, pravděpodobně vám déle vydrží papír do tiskárny, ale také nejrůznější tužky, bloky a jiné vybavení. Nezapomeňte, že až budete chystat další objednávku, může být menší a levnější než ty z předchozích let.
  7. Stejné doporučení jako pro kancelářské vybavení platí pro občerstvení do kanceláří. Snižte objednávky dle počtu lidí, kteří aktuálně do práce chodí.
 
Sdílejte
Necháváte lidi pracovat z domu?
0