K čemu je dobré, když o vaší firmě lidé píšou pravdu? Třeba i tvrdou...

Oslovili jsme technicky zaměřenou společnost HENNLICH z Litoměřic, uznávanou banku Raiffeisenbank a humanitární organizaci Člověk v tísni a vyptali se jich, jak se jim pracuje s Atmoskopem a proč se ho rozhodli do fungování firmy aktivně zapojit. Nechte se inspirovat.

Atmoskop pomůže malým i velkým firmám

Nebojte se s hodnocením pochlubit, tak jako společnost Člověk v tísni

Jak pracujete s hodnoceními, která vám zaměstnanci na Atmoskop napsali?

Vybraná hodnocení propagujeme třeba na kariérních stránkách, na sociálních sítích nebo v kampaních. Dokreslují totiž, jaký jsme zaměstnavatel a jakou u nás máme firemní kulturu.

„Během pohovorů se kandidáti často zmiňují, že se pro nás rozhodli pracovat právě díky tomu, jak naši zaměstnanci popisují firemní kulturu na Atmoskopu.“

Pavla Kluzáková

Člověk v tísni, o.p.s.

Připomínáte stávajícím zaměstnancům, aby vás nezapomněli ohodnotit?

Ano, stávajícím zaměstnancům připomínáme hodnocení jednou ročně, třeba při příležitosti rozesílání volných pozic. Nováčkům posíláme připomínku koncem zkušební doby. Vždy je třeba připomínku sladit s ostatními HR aktivitami, aby zaměstnanci například nevyplňovali zároveň interní průzkum spokojenosti zaměstnanců nebo 360stupňovou zpětnou vazbu, které využíváme.

Máte pro ostatní firmy nějaká doporučení, jak s Atmoskopem pracovat?

Nechte zaměstnancům prostor se vyjádřit a nijak do toho nezasahujte. I negativní komentáře mohou být ku prospěchu. Vidíme v nich potenciál, na čem ještě zapracovat a kam se můžeme posunout.

Nemusíte jen tiše závidět. Vezměte otěže do vlastních rukou a taky požádejte zaměstnance o hodnocení. Napište si o odkaz na interní průzkum a rovnou jim ho pošlete.

Rozcházejte se v dobrém, radí z firmy HENNLICH

Měli jste na začátku z hodnocení zaměstnanců obavy? A jaké dojmy jste měli z prvních komentářů?

Přestože realizujeme pravidelné interní průzkumy spokojenosti, určité obavy jsme měli. Lidé v úplné anonymitě mnohdy řeknou „ostřejší“ názory než na půdě firmy. Upřímně nás ale překvapilo, že názory lidí byly v drtivé většině pouze pozitivní. Potěšilo nás i vysoké procento spokojenosti s platovým ohodnocením a s přímými nadřízenými, což obecně bývají nejčastější důvody ke změně zaměstnání.

„Hodnocení lidí jsou pro nás dalším zdrojem zpětné vazby. Je to kamínek do mozaiky, kde jako hlavní pilíře máme průzkumy spokojenosti a roční rozhovory se zaměstnanci.“

Renata Mejtová

HENNLICH s.r.o.

Využíváte Atmoskop při náboru, inzerujete na něm?

Poté, co jsme se v hodnocení Férový zaměstnavatel umístili na 3. místě, se Atmoskop snažíme využívat i pro nábor. Komunikujeme tuto informaci na kariérním webu, v e-mailových podpisech personálního oddělení nebo během pohovorů s kandidáty. Umístění jsme také komunikovali vně i dovnitř firmy. Inzerci na Atmoskopu jsme zkusili teprve nedávno a už nyní máme reakce především od mladších zájemců o zaměstnání, že Atmoskop sledují.

Máte pro ostatní firmy nějaká doporučení, jak s Atmoskopem pracovat?

Je důležité vědět, že hodnocení souvisí hodně s firemní kulturou, a především s kulturou odchodů zaměstnanců. Negativní hodnocení do značné míry dávají právě nespokojení odcházející zaměstnanci. Proto je z našeho pohledu důležité nastavit, pokud je to možné, způsob odchodů zaměstnanců tak, aby se firma se zaměstnanci rozcházela v dobrém. Protože i bývalí zaměstnanci šíří jméno firmy.

V Raiffeisenbank a.s. vědí, že pravda osvobozuje

Proč jste se rozhodli řešit Atmoskop, jste s ním spokojení?

Můžu říct, že spokojení jsme. Je to pro nás totiž nejpravdivější zpětná vazba, kterou můžeme dostat. U interních hodnocení se lidé mohou cítit ve stresu, že jejich odpovědi někdo bude kontrolovat, přestože jsou anonymní. Kdežto tady si můžou být naprosto jistí, že i když napíšou kritiku, nikdo jim nemůže nic říct. Proto je pro nás Atmoskop platforma, kde je obraz o naší firmě nejvěrnější a výsledky nejsou nalakované na růžovo. Přesto jsme ale s výsledky hodnocení spokojení. Přesně totiž kopírují hodnoty, na které se ve firmě zaměřujeme. Otisk naší firemní kultury tak je na Atmoskopu znát na první dobrou.

„Jsem pro, aby se do hodnocení promítala i relevantní kritika. Protože když se k nám pak někdo hlásí, přesně ví, do čeho jde, a zbytečně si tím nenavyšujeme fluktuaci. Nikde to totiž není perfektní a je fér pojmenovat a neskrývat případné slabiny.“

Barbara Kment

Raiffeisenbank a.s.

Využíváte možnost srovnání s ostatními firmami?

Využíváme ji kvartálně, když vytváříme průzkum na vnímání značky zaměstnavatele. Kromě výsledků průzkumu sledujeme přehledné měsíční reporty z Atmoskopu a také využíváme možnost srovnání s konkurencí. Atmoskop v tomto případě bereme jako doplňující kanál pro sledování vlastního brandu.

Také byste rádi dostávali měsíční reporty? Podívejte se, co dalšího můžete díky našim balíčkům získat.

Je pro vás Atmoskop náborový kanál?

Je, ale upřesnila bych to. Z hlediska kvantity pro nás není tak silný jako ostatní náborové kanály, ale z hlediska kvality je pro nás možná ještě zajímavější než ty ostatní. Kandidát, který jde z Atmoskopu, je totiž už obeznámený s tím, jak to u nás chodí. Bere nábor vážně, něco si o nás zjistil, strávil čas tím, že si prohlédl náš profil na Atmoskopu atd. Takový životopis má pro mě z tohoto pohledu velmi vysokou cenu.

Máte pro ostatní firmy nějaká doporučení, jak s Atmoskopem pracovat?

Využívejte Atmoskop jako lakmusový papírek. Pokud se zaměřujete na nějakou oblast firemní kultury, ve které chcete opravdu vyniknout, nezapomeňte průběžně sledovat také komentáře na Atmoskopu. Jestli se v hodnocení neobjeví to, na čem stavíte, možná byste měli zvážit, zda to děláte správně. A nezapomeňte, že pravda osvobozuje. Když se ukáže, jak to ve skutečnosti ve firmě funguje, tak je to pro zaměstnance i zaměstnavatele nejlepší.

 
Sdílejte